Half time Praktikal

Assalamualaikum. salam sejahtera. salam 1 Malaysia. 




Pengalaman separuh masa saya praktikal. Macam-macam yang saya dapat. Bukan sekadar saya belajar tentang kerja, saya berhadapan pelbagai karena dan tingkah laku manusia. Ada yang baik, ada yang x baik. Semua orang memang berhadapan dengan pelabgai situasi yang dapat menggambarkan baik buruk. Dengan peluang praktikal ini lah saya kenal bagaimana gelagat pekerja yang berkerja. fuhh.. Kena pandai ambil yang baik dan buang yang buruk. Tapi yang paling penting saya perlu belajar dan belajar. heheheh InsyaAllah. 




Pengalaman kerja, walaupun bukan lebih daripada bidang saya. Saya kenal pengurusan tentang unit Penyelidikan dan perancangan. Saya diterapkan dengan penyediaan aplikasi, insfrastruktur dan teknologi, kelangsungan aktiviti serta perkhidmatan sokongan untuk meningkatkan sistem penyampaian tadbir urus Majlis. Walaupun bidang saya tidak seberapa berkenaan tentang ICT, boleh juga belajar dengan cepat apa yang dibuat. 

  • Aplikasi
Menyediakan perkhidmatan atas talian, aplikasi pejabat, Aplikasi Counter dan Pembayaran atas talian. 

  • Insfrastruktur dan teknologi
arkitektur rangkaian, pengurusan peralatan dan perkakasan, storan dan Database, Power Supply, Insfrastruktur keselamtan, Komunikasi, dan Cloud Computing.
  • Aktiviti Secara langsung
Backup, Replikasi, Redundancy, High Avaibility, Pelan Kontijensi, Pemulihan Data, dan mengasih bagus kalau ada berkelaku kerosakan atau bencana dalam pejabat.

  • Sokongan yang dilakukan
HelpDesk, Bantuan sokongan perkakasan Perisian rangkaian, analisis sistem dan penyelenggaraan pada majlis.

Pengalaman berhadapan dengan staff dan pekerja atau boss (pegawai). Apa yang saya lihat, ada yang betul2 berprofesional.. tapi ada yang macam kebudak2kan. Saya pun tidak tauh lah. Untuk disini, Boss(pegawai) semuanya ok. Baik2x semuanya. Cuma yang kerani nie. Sesama sendiri pun boleh bergaduh. Dalam satu Pejabat bermasam muka. Dengan adanya kelemahan kerja sebegini, Kecekapan dan keberkesanan dalam kerja-kerja jabatan atau pejabat akan jadi lemah, Hasil yang didapati pastinya kurang memuaskan. Hal ini kerana, setiap tugas mereka saling berkaitan. Ini tidak patut terjadi, sebab dorang sudah kasih tengok contoh yang negatif buat kami yang pelajar praktikal. Dengan sewenangnya jak dorang begitu, tauk kerja dengan kerajaan. 

Ada juga yang tidak buat tugas dengan sebaiknya dan ada pula yang datang pejabat hanya goyang kaki. fuh makan gaji buta. Tidak malu ambil gaji tanpa buat apa2 di pejabat. 

Yang bestnya Boss saya baik sangat. Mungkin dengan kebaikannya jadi staff di pejabatnya naik kepala. Rasanya kepimpinan Boss saya ni bagus, cuma x dapat kawal sikap pekerja yang tidak bertanggungjawab. Sabar ko ya boss. Nasihat Boss yang akan saya perlu ingat selalu ialah tentang konsep Lonceng. huhu mesti kamu tertanya-tanya konsep lonceng. Boss nasihat suapaya tidak berada di golongan avarage!!!!!..  Ok Boss Tq..


hehe itu jk lah.. x ble lebih...... hahaha.. 


Post a Comment